تلاش برای معکوس نمودن اتوایمیونیتی دردیابت نوع یک

نتایج درمان آزمایشی جدید برای دیابت نوع یک از طریق افزایش بخشی از سلامت سیستم ایمنی درمجله ی Diabetes(Aug.23.2012)گزارش گردید.

این آزمایش توسط دکتر کارلا  گرین بام از انسیتو تحقیقاتی Benaroya  با بودجه ی موسسه ی ملی بهداشت انجام گردید.

در این آزمایش یک روش منحصر بفرد برای درمان افرادیاست که به تازگی به دیابت نوع یک مبتلا شده اند. دو دارو به صورت ترکیبی در این تحقیق به کار گرفته شد. یک دارو بر روی پاسخ ایمنی که سبب بروز دیابت نوع یک می شود فعالیت می کند در حالیکه داروی دوم همزمان سبب افزایش بخشی از پاسخ ایمنی می شود که معمولاً سلولهای فوق فعال سیستم ایمنی را کنترل می کند.

تنها درایالات متحده آمریکا بیش از یک میلیون نفر به دیابت نوع یک مبتلا هستند و میزان ابتلا به این بیماری هر روز افزایش می یابد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن فرد به سلولهای تولید کننده ی انسولین درپانکراس (سلولهای بتا) حمله کرده و آنها را تخریب می کند. در زمان تشخیص این بیماری هنوز تعداد کمی از سلولهای بتا در بسیاری از افراد، سالم باقی می ماند. حتی تولید مقدار کمی انسولین بصورت طبیعی دربدن می تواند از عوارض دراز مدت بیماری دیابت بکاهد، بهمین علت به درمانهایی برای نجات سلولهای باقیمانده ی بتا نیاز مبرم وجود دارد.

در این کارآزمایی بالینی از ترکیب دو داروی proleukin (IL-2)  و Rapamuneیا  Sirolimusاستفاده شد. دانشمندان می خواستند تأثیر این دو دارو را در کاهش تخریب اتوایمیون سلولهای بتای بازمانده بررسی کنند.

نویسندگان مقاله می گویند دراین تحقیق درهر نه نفر شرکت کننده افزایش فعالیت اجزاء تنظیمی سیستم ایمنی با مصرف این دو داور مشاهده گردید. با این حال مقدار سایر اجزاء سیستم ایمنی که انتظار نمی رفت نیز افزایش یافته بود. البته به دلیل  ایجاد اختلال موقت  در عملکرد سلولهای بتا دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ترکیب این دو دارو درکل تأثیرات دلخواه را نداشته است.

مانیتورینگ میزان تولید انسولین در این نه نفر نشان می دهد که هدف استفاده از این دو دارو که حفظ سلولهای بتای باقیمانده بوده است، محقق نشده است.  به همین علت این تحقیق درهمین مرحله پایان داده شد.

 به گفته دکتر Greenbaumنتایج این تحقیق برای دانشمندانی که به دنبال روشی برای متوقف نمودن حمله ی سیستم ایمنی هستند، بسیار مهم است . هدف ما در این تحقیق مهار اثرات خوب دراین درمان و جلوگیری از تأثیرات بد آن بود. شرکت کنندگان که درآنها تحقیق تکمیل نشده بود، همچنان تحت پیگیری ومانتیورینگ هستند.

به گفته ی پرفسور Nepomمدیر ITNیافته های بالینی ومکانیکی این تحقیق برای درمانهای بعدی که سبب افزایش وتقویت سیستم ایمنی می شود راهنمای خوبی است. نتایج این تحقیق کلینیکی برای بهبود طراحی کارآزمایی های بعدی برای نجات سلولهای بتا در افراد مبتلا به دیابت نوع یک بسیار مهم است.

منبع: www. sciencedaily.com